Consciència fonològica
L'activitat es realitzarà amb el conte de la vaca Mu
Ja que, el nostre projecte de l'hàbit de la lectura estar molt relacionat amb les famílies per que sigueu part del nostre projecte, us fem arribar el conte i la fitxa de pràxia, per poder gaudir amb els vostres fills/es
L'activitat es realitzarà amb el conte de la vaca Mu
Ja que, el nostre projecte de l'hàbit de la lectura estar molt relacionat amb les famílies per que sigueu part del nostre projecte, us fem arribar el conte i la fitxa de pràxia, per poder gaudir amb els vostres fills/es
LA VACA MU
Hi havia una vegada una vaca que es deia Mu. Era una vaca molt dormilega, i es passava el dia dormint i roncant (“zzzzzzzzzzz”). Un dia els animals, cansats dels seus roncs, van intentar despertar-la.
Primer s'hi va acostar el gat (“miauuuuuuuuuu, miauuuuuuuuuu”) i la vaca no es despertava (“zzzzzzzzzz”),- Vaca Mu desperta!- i la dir el gat a cau d'orella. Però la vaca Mu continuava dormint (“zzzzzzzzzz”)
Com el gat no va tenir sort, s'hi va acostar el pardal (“piu, piu, piu”)- Vaca Mu, desperta!- li va dir el parda a cau d'orella. Però la vaca Mu continuava dormint (“zzzzzzzzzz”)
Després hi va anar l'abella (“bzzzzzzzz, bzzzzz”), però com l'abella feia un so molt fluix, la vaca Mu continuava dormint- Vaca Mu, desperta!- li va dir l'abella a cau d'orella. Però la vaca Mu continuava dormint (“zzzzzzzzzz”)
Com l'abella tampoc la va poder despertar, s'hi va acostar el be (“beeeeeeee, beeeeeee”), - Vaca Mu despertar!- li va dir el be a cau d'orella. Però la vaca Mu continuava dormint (“zzzzzzzzzz”)
Finalment, com la vaca Mu no es despertava, s'hi va acostar el gall (“ kikiriki”, kikiriki”) - Vaca Mu desperta!- li va dir el gall a cau d'orella. Però la vaca Mu continuava dormint (“zzzzzzzzzz”)
-Què passa?, Què passa??- va dir la vaca mentre s'aixecava.
Els animals van començar a riure ben fort (“jajajaja”). I la vaca ben enfadada, perquè es reien d'ella, va començar a seguir-los cridant ben fort:
-MUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
Conte contat...conte acabat!!!!
les lletres en color verd són les que hauran de repetir els infants
|
Fitxa de pràxies
Cada divendres per la tarda de 15:00 a 16:30 hores realitzarem l'activitat de Contes en família, a la mateixa aula, per fomentar la relació entre família, infant i escola, molt important per el correcte i harmoniós desenvolupament de l'infant.
Amb aquesta activitat iniciarem l'ús de diferents formes de comunicació, atenció, espera, to de veu, interès, esforç per escoltar i entendre als altres, comportaments socials, participació, expressió d'emocions i sentiments, entre d'altres.
Realitzarem una reunió informativa Dilluns 16 de desembre de 2013 per explicar el funcionament i finalitat de l'activitat. A la porta de l'aula penjarem unes graelles amb els dies que es realitzarà l'activitat per apuntar-se les famílies i el nom del conte escollit. Donarem un llistat amb la proposta de contes per escollir. Si alguna família vol escollir un conte que no es troba a la llista no hi haurà cap problema.
CALENDARI
GENER
|
DIVENDRES
|
FAMÍLIA (NOM DE L'INFANT)
|
NOM DEL CONTE
|
10
| |||
17
| |||
24
| |||
31
|
FEBRER
|
DIVENDRES
|
FAMÍLIA (NOM DE L'INFANT)
|
NOM DEL CONTE
|
7
| |||
14
| |||
21
| |||
28
|
MARÇ
|
DIVENDRES
|
FAMÍLIA (NOM DE L'INFANT)
|
NOM DEL CONTE
|
7
| |||
14
| |||
21
| |||
28
|
ABRIL
|
DIVENDRES
|
FAMÍLIA (NOM DE L'INFANT)
|
NOM DEL CONTE
|
4
|
- LA CAPUTXETA VERMELLA
- L'ANEGUET LLEIG
- LA RATETA PRESUMIDA
- EN PATUFET
- LA VENTAFOCS
- LA BLANCANEUS
- PINOTXO
- LA BELLA DORMENT
- ELS 7 CABRIDETS I EL LLOP
- EL GAT AMB BOTES
- EL FLAUTISTA D'HAMELÍN
- ELS MÚSICS DE BREMEN
- RÍNXOLS D'OR
- ALADÍ
- ELS TRES PORQUETS
- LA BELLA I LA BÈSTIA
- ELS FOLLETS SABATERS
- EL SOLDADET DE PLOM
- HANSEL I GRETEL
- L'OSSET MICHKA
- EL RATOLÍ PÉREZ
- LA REINA DE LES ABELLES
- EL PRÍNCEP FELIÇ
- EL GEGANT EGOISTA
- L'ARANYETA DE BETLEM
- LA FAVERA MÀGICA
- EL VESTIT DE L'EMPERADOR
- LA VENEDORA DE MISTOS
- EL CONTE DE LA LLETERA
- LA PRINCESA I EL PÈSOL
- LES SABATILLES BALLADORES
- AMAHAL I ELS TRES REIS
- ALÍ BABÀ I ELS QUARANTA LLADRES
- EL ROSSINYOL
- EN PERET I EL REI GOLAFRE
- EL REI MIDES
- EL SASTRERET VALENT
- EL PEIXET D'OR
- RONDALLA D'UN CONILLET
- EL PORQUEROL
- LA SIRENETA
- LA GALLINA DELS OUS D'OR
- RAPUNZEL
- LA LLEBRE I LA TORTUGA
- EL PETIT AVET
- ELS REIS D'ORIENT
- LA CIGARRA I LA FORMIGA
Una vegada escollit el dia i conte a llegir a la classe dels infants la família tindrà que pensar i preparar com voldrà explicar-lo. Si utilitzarà titelles, es disfressa, utilitza diapositives,... o simplement llegirà.
Tres dies abans ens posarem en contacte amb la família i quedarem en reunir-nos 30 minuts per determinar i acordar com s'explicarà el conte.
La lectura del conte es realitzarà a la mateixa aula dels infants.
El dia de la sessió de lectura es reunirà tot el grup classe per donar la benvinguda a la família, una vegada fet això els infants es posaran asseguts al terra, en varies fileres, davant del familiar.
Quan tothom estigui assegut, el familiar doni el vist i plau per començar i s'hagi fet silenci es començarà la lectura del conte.
En finalitzar la lectura farem una estona de dubtes, preguntes o comentaris relacionats amb el conte.
Per realitzar l'acomiadament de la nostra visita tant especial a l'aula farem l'estona del berenar amb la família que ens ha vingut a veure.
En el cas que hi hagi algun infant amb necessitats educatives especials adaptarem la lectura del conte. Per exemple, si un infant té dificultats auditives intentarem que estigui assegut a primera fila davant de la persona que llegeix el conte i utilitzarem el recurs de les il·lustracions per moments claus del conte.
"El racó de la biblioteca"
Què és treballar per racons?
Els racons de feina són una manera d’organitzar l’aula que permet l’activitat més autònoma de l’alumnat. El racons permeten el treball individual, en parelles o en grup petit. Els alumnes esdevenen els protagonistes del seu procés d’aprenentatge.
Els racons permeten donar una resposta adequada a les diferents demandes i ritmes de feina dels alumnes.
En aquesta dinàmica tots els alumnes hi tenen cabuda.
Com s'organitzen els racons?
Els racons s’han d’organitzar tenint en compte els objectius i continguts que es volen treballar.
Es poden introduir poc a poc, segons les necessitats de l’aula i els interessos dels alumnes.
Cada racó ha de tenir un espai fix o establert.
S’ha d’explicar el seu funcionament (nombre d’alumnes per racó, activitats que
s’hi poden fer, avaluació de la feina, etc.) abans de començar a treballar.
El mestre és l’encarregat de dissenyar les activitats que s’ofereixen a cada racó (amb graus de dificultat diversos, basats en l’avaluació inicial dels alumnes i les estratègies que es volen ensenyar i practicar). També s’ha de fer una avaluació contínua per poder variar els objectius i les propostes d’activitat i, a la vegada, saber si els alumnes assoleixen els objectius plantejats.
El treball de la lectura als racons
La lectura és un procés de construcció lent i progressiu que requereix una intervenció educativa adequada als diferents ritmes d’aprenentatge i que s’adapti a les diferents necessitats dels alumnes.
Els racons són un espai d’intercanvi i d’activitat compartida que pot ser molt adequat per motivar i practicar la lectura.
Aquest tipus d’organització permet ensenyar i practicar les estratègies implicades a la lectura d’una manera individualitzada i constant.
Activitat "El Racó de la biblioteca"
Per a infants de dos a tres anys. L'activitat
es durà a terme tots els dimarts de 16 a 16:30 de la tarda i
constarà de dues parts: la
primera tindrà una durada de 5/10 minuts i la segona una durada de
20/25 minuts.
A
més a més, el racó de la biblioteca estarà sempre a punt perquè
els infants en puguin gaudir lliurement, quan disposin de temps
lliure o quan altres companys estiguin en una altra activitat que es
faci en petit grup.
Aquesta activitat es fa dirigida, amb una clara intenció educativa. Per això, és imprescindible el treball i l'atenció de l'educadora, per poder assegurar l'assoliment dels objectius de l'activitat.
Mides: contes petis, mitjans i grans.
De sons: contes sonors on els infants hi puguin escoltar diferents sons: d'animals (la vaca, el pollet, el gat, el gos...), sorolls del carrer (campanes, cotxes, motos, ambulàncies...), petites cançons, etc.
Textures: contes on els infants puguin tocar diferents textures: rugoses, aspres, suaus;
Colors: Contes que ensenyen els colors relacionats amb coses quotidianes i conegudes per l'infant: la taronja, el sol, el mar, una fulla...
Contes amb desplegables: obrim una pàgina i apareix un cotxe de bombers gegant, un tractor, una girafa, un gos, un castell, una flor...
També podem incloure el cançoner de l'aula on hi ha la lletra de cada cançó i la il·lustració relacionada.
Desenvolupament
de l'activitat
Repartirem
els 20 infants en 4 grups. Les sessions es faran durant 11 dimarts
consecutius en petit grup (5 infants), i tindran una durada de 30
minuts.
L'ordre
a seguir serà el següent:
Grup
1, primer dimarts, grup 2 segon dimarts, grup 3 tercer dimarts, i
així successivament.
Per
tal que no repeteixin l'activitat dirigida, se'n faran tres de
diferents.
I
perque tots els infants puguin fer les tres activitats, repartirem
els 5 infants del grup 4 en les tres últimes sessions (setmanes 9,
10 i 11).
L'activitat
constarà de dues parts:
Primera
part: Activitat lliure (5/10 minuts).
Donarem
pas als infants perquè entrin al racó a jugar-hi de forma
espontània, fent un ús lliure de la gran varietat de contes que hi
trobaran.
Es
pretén que els infants se sentin còmodes al racó i que s´hi
familiaritzin, que experimentin i que trobin motivadora i
engrescadora l'estona que hi passen.
Quan
els infants ja siguin al racó, l'educadora els dirà com n'és
d'important tenir cura dels contes i intervindrà quan calgui perquè
els infants aprenguin a respectar el seu torn i a compartir contes
sense enfadar-se.
L'educadora
només intervindrà si
ho creu necessari o si algun infant requereix la seva atenció, per:
- Parlar del conte que l'infant té a les mans.
- Fer comparacions amb el que l'infant viu (rentar-se les mans, anar a l'escola...): “a aquest nen l'ajuda la seva mare a vestir-se... qui t'ajuda a tu cada matí?... i a tu?...
- Practicar les onomatopeies dels sons d'animals (gos, gat, vaca, pollet...) i sorolls (les campanes, l'ambulància, un cotxe, el xiulet d'un policia...)
- Fer acabar frases als infants: “aquest nen s'està rentant... (la cara)”, “on ha pujat aquest senyor?...(a la moto), “i quin soroll fan les motos?...(rum, rum...)...
- Preguntar de quin color es tracta.
- Donar conversa i fer preguntes sobre el que surt en el conte: animals de granja, fruites...
- Cantar amb els infants les cançons del cançoner.
Segona
part: Activitat dirigida al racó (20/25 minuts).
Es
realitzaran 3 activitats dirigides, de manera que cada grup d'infants
en faci una de diferent cada vegada que entri al racó.
Per
dur a terme la segona part de l'activitat, necessitarem el següent
material:
- Contes específics: “Els sorolls del carrer”, “Els colors” i “Els animals de granja”
- Llapis de colors.
- Gomets de color vermell, groc, blau i verd.
- Fulls per pintar amb els dibuixos de: llimona, poma, fulla i mar.
- Fulls per enganxar gomets amb el dibuixos: d'ambulància, campanes, moto...
- Figuretes de plàstic d'animals de granja.
- Una capsa de cartró per posar les figuretes.
Activitat1.
L'educadora s'asseurà a la taula del racó amb els infants i
treballarà els sorolls del carrer, a partir d'un conte del racó:
Anirem
passant les pàgines del conte i imitarem el sons (què és
això?...una moto...i què fan les motos?...ruuuum, ruuuum.). Farem
el mateix amb el so d'una ambulància, d'un xiulet de policia, d'unes
campanes...etc.
Després,
els donarem a triar la imatge d'un dels objectes de què s'ha parlat
perquè ho pintin amb llapis de colors (una moto, una ambulància,
unes campanes...). Es podran endur el dibuix a casa.
Activitat
2. L'educadora s'asseurà a la taula del racó amb els infants i
treballarà els colors a partir d'un conte del racó:
Després
repartirà un full a cada infant amb una imatge i posarà sobre la
taula uns quants gomets perquè els enganxin: Gomets grocs/llimona,
gomets vermells/poma, gomets verds/fulla i gomets blaus/mar. En cada
sessió podrà utilitzar uns gomets i imatge diferent. Es podran
endur el dibuix a casa.
Activitat
3. L'educadora s'asseurà a la taula del racó amb els infants i
treballarà els animals de granja a partir d'un conte del racó:
Anirem
passant les pàgines del conte per conèixer quins animals hi ha en
una granja: la vaca, el porc, l'ovella, la gallina, els pollets...
L'educadora
es dirigirà als infants per preguntar-los de quin animal es tracta.
Si no ho saben els ho dirà ella i farà que ho repeteixin. També
els preguntarà si saben quin soroll fan. Si no ho saben els ho dirà
ella i també farà que ho repeteixin.
Després
agafarà una capsa plena de figuretes d'animals de granja. Cada nen
sense mirar n'agafarà una i entre tots hauran de dir quin és
l'animal que els ha tocat. L'educadora aprofitarà per parlar-ne:
quin soroll fa, si és gran o petit... La figura se la podran endur a
casa.
En
acabar l'activitat dirigida l'educadora explicarà als infants que el
racó s'ha de recollir i ordenar. Ajudarà als infants a posar bé
els contes a l'estanteria.
També
els instarà a que posin bé els coixins i les cadires del racó per
tal de deixar-lo com l'han trobat.
Per
tal que els pares i mares sàpiguen que el seu fill/a ha dut a terme
aquesta activitat, els ho farem saber en la llibreta/diari que pengem
al tauler de l'exterior de l'aula.
EL CONTE LECTOR
Què és l'activitat el conte lector?
L'activitat el conte lector es durà a terme durant el segon trimestre del curs escolar 2013/2014 .
Cada mes treballem un conte diferent, farem la lectura diària del conte lector i realitzarem activitats relacionades amb el conte.
L'activitat es desenvoluparà una vegada al dia, es realitzaran 4 sessions del conte lector a la setmana dedicant una estoneta a llegir el conte, deixant un dia a la setmana de descans del projecte.
Treballem els contes :
Cada mes treballarem un conte diferent:
La captxeta vermella |
La rateta que escombrava l'escaleta |
Els tres porquets |
La bruixa coloraina |
Les activitats relacionades amb el conte del mes :
- Farem activitat amb làmines on els infants treballaran la relació que s'estableix entre les imatges del conte i les paraules.
- Es treballarà la relació que s'estableix amb l'expressió oral i l'expressió gestual que l'educador/a farà quan explica el conte.
- Es treballarà amb els infants unes fitxes del conte on podran pintar els personatges, posar gomets, retallar ( els educador/es retallaran les paraules) i enganxar les paraules etc. Repartirem fitxes que a casa hauran d'omplir amb els pares, com posar el títol del conte, el nom d'algun personatge. Aquestes fitxes a final de mes les enquadernarem i se les portaran a casa per compartir el conte del mes amb la família.
- Disfressarem als infants amb materials relacionats amb el conte, els maquillarem, posarem alguna decoració amb gomets, posarem algun complement com a disfressa. D'aquesta manera ells mateixos seran els protagonistes i personatges del conte.
PASSE DE BITS
Els Bits d'intel·ligència són estímuls visuals, representats amb imatges grans, clares i concises, acompanyats per un estímul auditiu, que consisteix en afirmar en veu alta el que representa.
La professora anuncia la categoría dels bits i va passant les imatges ràpidament un rere l'altre (velocitat d'1 segon per bit) dient amb entusiasme el corresponent nom que està escrit en el revers de la fulla.
Algunes de les categories que podem treballar poden estar relacionades amb :
-Geografia
-Història
-Art
-Zoologia
-Botànica
-Música
-Anatomia
-Literatura
Concretament nosaltres treballarem:
Durant el primer mes:
· Col·lecció contes i autors
· Col·lecció Instruments musicals
· Col·lecció de tipus de gossos
· Col·lecció noms de flors (anglès)
· Col·lecció de obres pictòriques i autors
Durant el segon mes:
· Col·lecció monuments del món.
· Col·lecció números del 1 al 10
· Col·lecció insectes (anglès)
· Col·lecció bolets
· Col·lecció banderes països
Durant el tercer mes:
· Col·lecció reis d'Espanya
· Col·lecció àngels
· Col·lecció ossos del cos
· Col·lecció invents-inventors (anglès)
· Col·lecció minerals
L’ activitat que té com principals objectius:
- Desenvolupar la memoria visual i auditiva
- Ajudar a aumentar el vocabulari
- Fomentar curiositat i interés
- Desenvolupar la intel·ligència
- Crear xarxes neuronals d’informació
- Aprendre a relacionar unes informacions amb altres
CONTE VIATGER
Amb el conte viatger el que pretenem és que les famílies col·laborin des de casa i prenguin consciència de la importància de fomentar l'hàbit de la lectura i també pretenem que l'infant percebi que familia i escola están unides i així l'infant estarà motivat en aquesta activitat en companyía de la seva família.
Material necessari:
- Conte (un conte per cada infant de la classe, és a dir, els contes no es repetiran)
- Una llibreta d'espiral amb fulls en blanc (tants fulls com infants hi hagin a l'aula)
- Material de reforç o complementari (titelles, làmines amb imatges, disfresses,etc)
Es farà una sessió divendres, que serà el començament de l'activitat que es quan l'infant s'ha d'endur tot el material a casa, el cap de setmana llegirà el conte a casa amb l'ajuda de la seva familia, i l'última sessió serà el dilluns després de venir del cap de setmana, que l'infant explicarà el conte a la classe davant dels seus companys/es.
Els objectius principals d'aquesta activitat són:
- Progressar en les relacions socials i hàbits de relacions amb els altres.
- Participar i gaudir de les tradicions i costums de la comunitat.
- Estimular l'expressió oral dels infants.
- Implicar a les famílies en el procès de l'hàbit de la lectura dels infants.